Det 2. spor i REACH handler om alle de nonfood -varer der markedsføres og der stilles krav også til disse varer.
Det drejer sig om f.eks. møbler, indbogenstande, elektronik, legetøj, tøj.
I REACH sprog omtales disse produkter for ” artikler”.
En artikel består normalt af forskellige materialedele og hver del er en artikel.
"EU-domstolen har afgjort en strid om definitionen på en artikel og fastslået, at det påhviler en producent/importør at undersøge, om der er ”kandidatlistestoffer” til stede i hver selvstændig del en artikel består af og informere, hvis der er mere end 0,1 vægtprocent af et stof fra listen i en selvstændig del. Denne kringlede formulering dækker over den kendsgerning, at mange varer f.eks. en bil, der består af mange dele, at hver del, der er produceret for sig selv, er defineret som en selvstændig artikel. Det betyder i praksis, at f.eks. en computer skal opsplittes i de mange dele den består af, og der skal foretages en vurdering af mængden af eventuelle kandidatlistestoffer i hver enkelt del. Er der 0,1 vægt% eller mere af et kandidatlistestof i en enkelt del, en skrue i computeren, skal der gives information videre om dette.''
Markedsfører I artikler, uanset om I køber dem fra andre virksomheder enten inden- eller udenfor EU, eller selv producerer dem skal I være opmærksom på kandidatlisten.
Denne liste har nemlig 2 formål. Markedsfører I artikler, skal I inden markedsføringen vide om der er kandidatlistestof (fer) i artikeldele og med hvor stor mængde.
Er der 0,1 vægt% eller mere af et kandidatlistestof i en artikeldel, skal der sendes en information med ud til næste professionelle led. Sælger man direkte til private har e adgang til informationen, hvis de spørger.